محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

مشروعیت پورسانت زیر مجموعه

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۰۷ ب.ظ

در یک شرکت بازاریابی شبکه ای، یک توزیع­ کننده (بازاریاب) محصولات شرکت را به صورت عمده خریداری کرده و به طور خرده فروشی، به دور از یک مکان ثابت تجاری، به مصرف­ کننده نهایی می فروشد.

در این راستا توزیع کننده هم از تفاوت قیمت عمده و خرده فروشی منتفع شده و هم بابت هر فروش، پورسانت خرده فروشی دریافت می کند. این در حالی است که هر توزیع ­کننده قادر به تشکیل زیر مجموعه و کسب پورسانت از فروش آن ها نیز می باشد. یکی از مسائل سؤال برانگیز و در عین حال جنجالی این است که چرا یک توزیع­ کننده از فروش زیر مجموعۀ خود، پورسانت دریافت می کند؟ در واقع سؤال این است که چرا یکی بفروشد و دیگری از فروش وی پورسانت بگیرد؟

به نظر می رسد این سؤال را کسانی مطرح می کنند که با نحوۀ فعالیت یک شرکت بازاریابی شبکهای قانونی آشنا نیستند؛ چرا که در یک شرکت بازاریابی شبکه ای موضوعی تحت عنوان «کار تیمی» مطرح است و این نحوۀ همکاری و کار تیمی، بازاریابی شبکه ای را از دیگر انواع فروش و بازاریابی متمایز می کند.

در توضیح بیشتر باید گفت که سیاست های قانونگذاران و همچنین سیاست های قراردادی و اخلاقی شرکت های بازاریابی شبکه ای، به گونه‌ای است که افراد بالاسری اعضای زیر مجموعۀ خود را آموزش مستمر و گام به گام داده و حمایت متداوم در فروش و مجموعه­ سازی می کنند. در واقع علت استحقاق یک بالاسری جهت دریافت پورسانت از فروش زیر مجموعه خود، حمایت و آموزش مستمر آن هاست. از مهمترین سیاست هایی که شرکت ها برای عملی ساختن این مسأله به کار می گیرند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1.  واجد صلاحیت شدن: واجد صلاحیت شدن یعنی شرکت به یک توزیع­ کننده هیچ گونه پورسانتی در ماه پرداخت نمی کند مگر این که آن توزیع­ کننده یک حداقل فروشی در آن ماه انجام دهد. این سیاست باعث می شود که یک توزیع ­کننده حداقل فعالیت و فروشی در ماه انجام دهد و این­طور نباشد که صرف داشتن یک جایگاه، از فروش زیر مجموعۀ خود پورسانت دریافت کند. در واقع این سیاست باعث فعال نگه داشتن مستمر یک توزیع ­کننده می گردد. از طرفی توزیع­ کننده ای که خود فعال است و فروش انجام می دهد، معمولاً به حمایت زیر مجموعۀ خود نیز می پردازد.

2.توزیع ­کننده های فعال و قدیمی تر نسبت به توزیع کنندگان جدید از علم و تجربۀ بیشتری برخوردار هستند و این علم و تجربۀ خود را نه یک جا، بلکه به طور گام به گام به اعضای جدید منتقل میکنند. اساساً در شرکت های بازاریابی شبکه ای، مسئولیت آموزش و حمایت مستمر اعضای جدید با افراد بالاسری است و طبق قرارداد شرکت ها، بالاسری ها موظف به آموزش و حمایت مستمر زیر مجموعۀ خود هستند.

3.  در دنیای امروز بحث «کار تیمی» و بازدهی بسیار بالای آن بر هیچ مطلّعی پوشیده نیست. در کار تیمی، اعضای یک تیم، جملگی در اهداف تعیین شده به یکدیگر کمک می کنند و موفقیت یک نفر موفقیت دیگری است. در شرکت های بازاریابی شبکه ای نحوۀ عملکرد طوری است که اعضای یک تیم فروش (شامل توزیع کننده و زیر مجموعۀ وی) در فروش محصولات و مجموعه سازی همکاری تنگاتنگ داشته و یکدیگر را یاری می‌رسانند؛ چرا که موفقیت یک نفر موجب موفقیّت و منتفع شدن قطعی دیگری است.

حال ممکن است یک توزیع ­کننده در یک ماه واجد صلاحیت شده و فعال تلقّی گردد ولی در عمل هیچگونه حمایتی از زیر مجموعۀ خود نکند؛ و یا اینکه پورسانتی که از فروش زیر مجموعۀ خود دریافت کرده با فعالیت آموزشی و حمایتی وی متناسب نباشد. باید گفت که به علت احتمال وقوع این دو فرض، پیشنهاد می شود که توزیع کنندگان یک تیم فروش، در ابتدای فعالیت خود، بین یکدیگر قرارداد «صلحی» منعقد کنند (ولو به طور شفاهی)، و این مصالحه موجب می شود تا پورسانتهایی که متناسب با فعالیت نبوده، با توجّه به رضایت همه، مشروع تلقّی شود. این صلح بین توزیعکنندگان نافذ خواهد بود؛ چرا که اساساً این توزیع کنندگان هستند که در فروش محصولات به طور مستقیم و غیرمستقیم مؤثّر بوده و همۀ پورسانت های حاصل از فروش یک محصول، حق توزیع کنندگانِ یک تیم فروش است.
به نقل از mlmbook.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی