محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

گریز از تنهایی (بخش دوم : تخریب)(اریک فرم)

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۰ ب.ظ

گریز از تنهایی (بخش دوم : تخریب)

حس تخریب در حالت غیر قابل تحمل ناتوانی و تجرد فرد ریشه دارد و تخریب دنیای برون راه گریز از احساس ناتوانی در برابر آن انگاشته میشود البته شکی نیست که وقتی جهان را برانداختیم باز به تنهایی و تجرد گرفتار میشویم ولی تجردی پر شکوه که در آن دیگر چیزی وجود ندارد که ما را در هم بکوبد.

سادیسم بر آن است که طرف مقابل را ببلعد و جزیی از خود کند ولی حس تخریب تیشه به ریشه آن میزند .سادیسم میخواهد وجود را با تسلط بر دیگران نیرو بخشد و حس تخریب نیز به دنبال همین هدف است منتهی با برانداختن هرگونه تهدید از سوی برون.

دلیل تراشی هایی از جمله محبت و وظیفه تا وجدان اخلاقی و میهن پرستی برای از میان برداشتن خود و دیگران مورد بهانه قرار گرفته اند

تخریبی که در اینجا مورد بحث است عناد عقلانی یا واکنشی مثلا در برابر حمله بر زندگانی و تمامیت و افکار خود شخص و دیگران نیست زیرا اینگونه تخریب ملازم طبیعی اثبات حقانیت زندگی است بلکه تمایلی است که در دل شخص خانه دارد و منتظر فرصتی است که به ظهور برسد درحالیکه دلیل عینی و واقعی وجود ندارد.

تجرد و ناتوانی فرد موجد دو سرچشمه دیگر حس تخریب یعنی اضطراب و ایجاد سد در برابر زندگی میشود.

الف : وقتی منافع حیاتی فرد تهدید میشوند اضطراب پدید آمده و تمایلات تخریبی شایعترین عکس العمل در برابر اضطرابند.

ب : حیات دارای یک تحرک درونی است و میخواهد رشد کند بیان و عیان شود و خلاصه جریان داشته باشد وقتی در مقابل این تمایل سدی بوجود آمد انرژی که متوجه حیات بود به فساد میگراید و به تخریب میل میکند به عبارت دیگر سائق زندگی و سائق تخریب از یکدیگر مستقل نیستند بلکه هرکدام به دیگری بطور معکوس وابسته است هرچه سائق زندگی بیشتر دچار تضییق شود نیروی سائق تخریب فزونی میگیرد و هرچه حیات بیشتر از قوه به فعل برسد یا تحقق یابد قوت حس تخریب به کاستی میگراید خلاصه آنکه حس تخریب محصول حیات فعلیت نیافته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی