محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

نقش قید و بند در اراده و تصمیم

جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ

نقش قید و بند در اراده و تصمیم

در سال ۲۰۰۹، فرد استاتزمن (Fred Stuztman) دانشجویی در دانشگاه کارولینای شمالی بود و در تلاش بود کارهای مهمی را برای تکمیل پایان‌نامه خود انجام دهد.

اما یک مسئله وجود داشت. کافی‌شاپ موردعلاقه‌اش که پیش از این پناهگاهی آرام برای او بود که در آن می‌توانست از عوامل حواس‌پرتی فرار کند و کارهایش را به انجام برساند، چند وقتی بود یک امکان جدید و بسیار خطرناک اضافه کرده بود: اینترنت وایرلس.

اکنون استاتزمن به طور مداوم توجهش به سمت منبعی بی‌پایان از سرگرمی و رسانه‌های اجتماعی در وب منحرف می‌شد – حتی اگر او حقیقتاً می‌خواست کاری پیش ببرد. او اینترنت را قطع می‌کرد اما آن قدر هم ساده نبود. او همیشه برای این‌که استراحتی به خود بدهد دوباره آن را روشن می‌کرد. او دائماً در حال مبارزه با وسوسه چک کردن پیام‌ها و آخرین خبرهایش بود.

خوشبختانه، استاتزمن برنامه‌نویسی بود که در حوزه علم اطلاعات تحصیل می‌کرد. وقتی آن شب به خانه رفت، تصمیم گرفت برنامه‌ای بنویسد که این مشکل را حل کند.

برنامه او ساده بود. نرم‌افزار را روشن می‌کردید و به آن می‌گفتید برای چه مدتی می‌خواهید تمرکز کنید و آن برنامه مانع از آنلاین شدن رایانه‌تان در آن بازه زمانی می‌شد. اگر می‌خواستید پیش از به پایان رسیدن این بازه آنلاین شوید مجبور بودید رایانه‌تان را به طور کامل خاموش کنید و دوباره روشن کنید.

اسم این برنامه Freedom بود و طولی نکشید که همه‌گیر شد و مورداستقبال قرار گرفت. NPR، اکونومیست، نیویورک‌تایمز، O the Oprah Magazine، تایم و هر پایگاه عمده خبری که فکرش را بکنید به آن پرداختند. بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر آن را دانلود کردند.

به نظر می‌رسد که افراد بسیاری با تعلل کردن آنلاین در تکاپو هستند.

چرا Freedom به این خوبی کار کرد؟ و این مسئله چه درسی برای ما در زمینه روی آوردن به عادات بهتر و تقویت قدرت اراده‌مان در بردارد؟

قدرت حذف گزینه تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری‌های پی‌در‌پی قدرت اراده شما را تصعیف خواهند کرد. این امر حتی برای تصمیمات یکسان و کوچک – مانند مقاومت مستمر در برابر وسوسه چک کردن ایمیلتان یا به طور پیوسته تلاش به رعایت یک رژیم غذایی جدید و سختگیرانه – صادق است.

شاید قادر باشید برای ۵ دقیقه یا یک ساعت یا حتی شاید یک هفته مقاومت کنید، اما قدرت اراده‌تان شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد و تسلیم خواهید شد. به این مسئله درماندگی در تصمیم‌گیری (decision fatigue) گفته می‌شود و بر قدرت اراده‌تان و انتخاب‌هایی که در طول هر روزی می‌کنید تأثیرگذار است.

نرم‌افزار Freedom که استاتزمن طراحی کرد تنها به این دلیل اثربخش نیست که مانع از دسترسی شما به وب می‌شود بلکه همچنین درماندگی در تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد. این برنامه گزینه‌ّهای انتخاب شما را حذف می‌کند و درنتیجه انجام کار درست به مراتب آسان‌تر می‌شود. به‌بیان‌دیگر، این نرم‌افزار قیدی بر روی رفتار شما می‌گذارد.

این توضیحات ما را به نکته مهمی سوق می‌دهد: قیود می‌توانند دنبال کردن عادات خوب را از طریق حذف تعداد تصمیماتی که برای پیشروی لازم است بگیرید، راحت‌تر کنند.

قیود چیزهای خوبی هستند

افراد اغلب می‌گویند تمایل دارند چند گزینه برای انتخاب داشته باشند. با‌این‌حال، زمانی‌که مسئله به انجام رساندن کارها پیش می‌آید گزینه‌ها همیشه چیزهای خوبی نیستند. زمانی‌که هر چیزی امکان‌پذیر است، درواقع گزینه درست را انتخاب کردن (یا کلاً هر انتخابی کردن) دشوارتر می‌شود. به این مسئله تناقض انتخاب (paradox of choice) گفته می‌شود.

  • اگر می‌خواهید ورزش کردن را شروع کنید، برای خود قانون بگذارید که اجازه ندارید بیش از ۵ دقیقه ورزش کنید. شما باید پس از ۵ دقیقه ورزش کردن را متوقف کنید. یک نفر از این استراتژی استفاده کرد و به این ترتیب شش هفته اول را به‌راحتی سپری کرد و سپس به‌تدریج توانست زمان خود را افزایش دهد. او در نهایت توانست ۴۵ کیلو وزن کم کند.
  • اگر می‌خواهید خلاقیت بیشتری داشته باشید، می‌توانید از قیودی برای برانگیزاندن خلاقیتتان بهره ببرید. برای مثال می‌توانید کتابی با استفاده از تنها ۵۰ واژه مختلف بنویسید. این استراتژی است که دکتر سوس (Seuss) برای نوشتنتخم‌مرغ‌های سبز و گوشت (Green Eggs and Ham) از آن بهره برد.
  • اگر می‌خواهید سبزیجات بیشتر بخورید، می‌توانید خودتان را این هفته به تنها یک نوع سبزی محدود کنید. با حذف تعداد انتخاب‌های خود، احتمال آن بیشتر است که شما واقعاً چیزی سالم بخورید به جای این‌که با تلاش به سر در آوردن از تمام جزئیات یک رژیم بی عیب و نقص خود را از پا درآورید.

ما اغلب فکر می‌کنیم نیاز داریم یک جاده آزاد پیش روی خودمان داشته باشیم و بتوانیم هر جهتی را برای خودمان انتخاب کنیم. اما گاهی اوقات، آنچه ما نیاز داریم تونلی است که می‌تواند انتخاب‌های ما را کاهش دهد و ما را در جهتی متمرکز هدایت کند.

چگونه می‌توانید این نیاز به گرفتن پی‌درپی تصمیمات یکسان را از بین ببرید؟ چگونه می‌توانید از قیود – حتی به میزان اندکی – برای شکل دادن عادات خوب بهره ببرید؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۹
محمد سجاد حقیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی