محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

چاکرا چیست و چه کارایی دارد

سه شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۲۰ ق.ظ

                                                          






آیا می دانید 7 مرکز انرژی « چاکرا» در بدن شما وجود دارد؟
    
    
    هر انسانی نیروی بالقوه ای برای کامل بودن در خود دارد. نیروی شگفت انگیز و فریبنده أی که اعجاز خلقت محسوب می شود. نام دیگر این نیروی بالقوه «چاکرا» می باشد. چاکراها انرژی حیاتی را از محیط اطراف و از کیهان می گیرند و آنها را به امواج مورد نیاز نقاط مختلف بدن تبدیل می کنند. علاوه بر این آنها انرژی را به اطرافشان پخش می کنند. توسط این سیتسم انرژی، انسان نهایتا در حوزة‌ تبادل دایم انرژی با کیهان و دنیا و انسان های دیگر است.
    طبق دست نوشته های قدیمی 88000 چاکرا در بدن هر یک از ما وجود دارد و به ندرت می توان نقطه أی در بدن انسان پیدا کرد که در برابر دریافت و انتقال یا تغییر دادن انرژی ها حساس نباشد. فقط حدود 40 چاکرای فرعی وجود دارد که مهمترین آنها در طحال، پشت گردن، کف دست ها و کف پاها قرار دارند. اما تقسیم بندی دیگری هم برای تعداد چاکراها وجود دارد که می گویند چاکراهی مهم در بدن انسان 7 تا می باشند که دائما در حال چرخش به سر می برند.

چاکرا چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کاملی از اعضای بدنمان داشته باشیم باید اعضای روحمان را نیز در نظر بگیریم.اعضای اصلی روح انسان چاکرا نام دارند که از انها به عنوان نقاط انرژیتکی بدن یاد می شود.این مراکز پر انرژی وظایفی از قبیل کنترل ویژگی های روحی و جسمی بدن را بر عهده دارند.تعداد این چاکراها در بدن زیاد است که موارد اصلی آن در امتداد ستون فقرات جای گرفته و تعداد آنها ۷ تا می باشد.در عکس شما می توانید جایگاه دقیق این چاکراها را مشاهده کنید.این چاکراها از پایین ترین به بالاترین ُُ چاکراهای شماره ۱-۲-۳-۴-۵-۶-۷ نام گرفته اند و اعمال انها در مقابل شماره چاکرای مربوطه بصورت زیر خلاصه می شود:


  1. کنترل کننده شهوت و هوس نسبت به هر چیز.در ضمن این چاکرا حاوی منبع انرژی بسیار قوی به نام کندالینی میباشد که در صورت آزاد شدن قادر است مابقی چاکرا ها را باز و فعال کند.

 

  1. کنترل کننده دستگاه تناسلی و دستگاه دفع ادرار و کنترل کننده عادت انگشت مکیدن یا جویدن ناخن.
  2. کنترل کننده کبد و دستگاه گوارش و کمر و حس اعتماد به نفس
  3. کنترل کننده قلب و عروق و عشق و عواطف احساسات
  4. کنترل کننده گردن و دستگاه تنفسی و غده تیروئید و خلاقیت و استعداد به ویژه در زمینه های هنری و حسی
  5. چشم سوم یا چاکرای آگاهی برتر.کنترل کننده حس ششم
  6. کنترل کننده مغز و اعصاب و ارتباط با یگانه خالق هستی.چاکرای معنوی و تقویت کننده حس ارتباط با دنیای ماورایی(در اکثر افراد این چاکرا از سنین ۸ تا ۱۲ سالگی تقریبا بسته می شود.

 

درباره چاکرا درمانی


چاکراها مراکزی برای تبادل انرژی کیهانی با بدن می باشند. در بدن انسان هفت چاکرای اصلی وجود دارد که انرژی کیهانی از طریق آنها وارد بدن شده یا از آن خارج می شوند.چاکرا درمانی یک درمان مکمل برای همه بیماری های جسمی و روانی است.علاوه بر آن فعالیت متعادل چاکراها انسان را به تکامل معنوی نزدیک می سازد . شما دوستان عزیز می توانید برای هر مشکل جسمی یا روانی که دارید از این درمان مکمل برخوردار شوید. تاکید می کنم شما هر مشکلی که داشته باشید میبایست تحت نظر پزشکان متخصص مربوطه درمان خود را ادامه داده و در عین حال از چاکرادرمانی نیز برای سرعت بخشیدن به درمان خود استفاده کنید.

چاکرای یک

نام سانسکریت آن مولاداهارا است و نام انگلیسی آن Root or Base chakra می‌باشد که به معنی مرکز ریشه یا چاکرای پایه یا مرکز دنبالچه هم گفته می‌شود. به طور دقیق‌تر می‌توان جای آن را (در قسمت میاندو راه بین ریشه و آلت تناسلی و مقعد) در مرد و دهانه رحم در زن است.

مشخصات چاکرا:

            رنگ: به معنای قرمز آتشین شفاف

عنصر: خاک

حس: بویایی

سمبل: (لوتوس) یا گل نیلوفر چهاربرگ 

اندامهای وابسته بدن: تمام قسمتهای سخت بدن مثل ستون فقرات، استخوانها، دندانها، ناخنها، مقعد، روده‌ها، غده پروستات، خون و ساختمانهای سلولها، ناخن و دندانها.

غدد وابسته: غدد فوق کلیوی

هورمونهای مربوطه: آدرنالین، نورآدرنالین

اصل اساسی: میل به بودن

سنگ قیمتی مربوطه: عقیق، نارسنگ، مرجان و یاقوت

نوع موسیقی: به شدت ریتمیک مثل صدای گرپ گرپ

نت موسیقی: دو

بیجامانترا: لام

رایحه: درخت سدر، درخت میخک

خصوصیات: اولین انرژی حیاتی است، مراقبت با زمین و دنیای مادی و استحکام و قدرت، موفق شدن.

اگر این چاکرا موزون باشد و هماهنگ کار کند، رابطه جسمانی عمیقی با زمین را تجربه می‌کنید و انرژی حیاتی شما سالم خواهد بود و زندگیتان دارای موفقیت و عمق بیشتری است.

و اگر این چاکرا موزون نباشد و یا نامتعادل کار کند، اعمال و افکارتان حول محور مالکیتهای مادی، آسایش خاطر و افراط در مسائل احساسی و هیجانی مثل غذای خوب، الکل، سکس و ... دور می‌زند و هر کاری که خواستید، انجام دهید.

برای تغذیه و متعادل کردن آن می‌توانید غذاهای قرمز رنگ مثل سیب قرمز و توت فرنگی و گوجه و ... بخورید.

 

 

چاکرای اول را بشناسیم
    چاکرای اول در جایی بین مقعد و اندام تناسبی قرار دارد،‌ با دنبالچه مرتبط است و به طرف زمین باز می شود.
    چاکرای اول ما را به دنیای فیزیکی وصل می کند. انرژی های کیهانی را به بدن فیزیکی و سطح مادی بدن می فرستد. آنهایی که موفق به گشودن این چاکرا شده اند حیات بر روی کرة‌زمین را کاملا قبول دارند و به وجود فیزیکی شان پاسخ مثبت می دهند و برای زندگی کردن آمادگی دارند و هماهنگ با نیروهای مادی عمل می کنند. رنگ این چاکرا قرمز است. قرمز رنگ انرژی و فعالیتی است که از هستة‌ درونی سیاره ما بیرون می زند و به ما ثبات دنیوی می دهد. در عین حال انرژی لازم را برای ابراز وجود خلاق می دهد. چینی ها معتقدند این چاکرا جایگاه اصلی ناخودآگاه جمعی است و از طریق این چاکرا می توان به دانش انباشته شدة‌ ناخودآگاه جمعی دست یافت. برای حفظ تعادل درونی،‌این چاکرا باید هماهنگ با چاکراهای دیگر عمل کند.

 

 

عملکرد ناموزون چاکرای اول


    باعث می شود که افکارو اعمال تان عمدتا حول محور مالکیت های مادی و آسایش خاطر دور بزند و در مسایل احساسی و هیجانی مثل غذای خوب و سایر امیال بدنی دچار افراط خواهید شد. شما می خواهید هر کاری که دلتان خواست انجام دهید بدون آن که به نتیجه اش فکر کنید و در عین حال دستیابی به آنها برایتان مشکل است. تمایل زیادی برای حفظ فاصله و امنیت دارید. در سطح فیزیکی اغلب با یبوست مزاج و اضافه وزن رو به رو هستید. کسی که چاکرای اول او عملکرد ناموزنی دارد بیشتر به فکر رفع نیازهای شخصی خود بوده و نسبت به خواسته های دیگران به طور ناخودآگاه بی توجه است. خشم و از کوره در رفتن مکانیزم دفاعی است که معمولا به هنگام احساس عدم امنیت بییشتر مورد استفادة‌ این افراد قرار می گیرد. دنیا برای این افراد جایی است که باید مورد استفادة بشر قرار بگیرد،‌ از این رو در این روزها سوء استفاده از منابع طبیعی و از بین بردن تعادل طبیعی زمین دال بر اختلال عملکرد چاکرای ریشة‌ اکثر جمعیت دنیاست.
    افرادی که دائما دچا رتردید و دودلی می شوند با کم کاری این چاکرا روبه رو هستند. در اغلب اوقات زندگی را هم چون بار سنگینی احساس می کنند و به جای لذت بردن اکثر مواقع در آرزوی راه آسان و کم دردسر برای زندگی هستند.

 

 

تست چاکرای اول

چگونه می توان فهمید که چاکرای اول فعال تر از بقیة چاکراهاست؟
    
    
    اگر در شرایط غیرعادی استرس و یا شوک چاکرای اول به اندازة‌ کافی کار نکند،‌ احساس عدم تعادل خواهید کرد یا انگار فرش از زیر پایتان کشیده شود،‌ در حالی که محکم ایستاده اید و حتی ممکن است دچار شکم روش بشوید. از طرف دیگر اگر چاکرای اول بیش از حد کار کند، ممکن است در شرایط غیرعادی از کوره در بروید و عصبانی و پرخاشگر شوید.

 

پاکسازی چاکرای اول

چگونه می توان چاکرای اول را پاکسازی کرد  
 
    مشاهدة‌ رنگ قرمز آتشین خورشید به هنگام طلوع و غروب و یا تابش طلوع وغروب باعث می شود که چاکرای اول احیا و هماهنگ شده و فضای بسته و محدود درون آن را باز می کند. نشستن بر روی خاک و بوی خاک را نفس کشیدن تأثیر بسیار خوبی بر چاکرای اول خواهد داشت. رنگ قرمز رنگی است که به شما شور و شهامت و سرزندگی می بخشد. اگر این رنگ قرمز با سایه ای از رنگ آبی آمیخته شود، به شما کمک خواهد کرد تا عشق هب دنیا با انرژی روحانی در وجودتان تلفیق شود. اگر کسی عمدتا از راه چاکرای اول زندگی کند به بیشترین زمان خواب نیاز دارد که حدود ده تا دوازده ساعت است و طرز خوابیدنش ترجیحا به روی شکم است.

 

موسیقی درمانی و رایحه درمانی چاکرای اول
  موسیقی درمانی چاکرای اول:
     
    مناسب ترین موزیک برای فعال کردن چاکرای ریشه موسیقی است که ریتم یکنواخت و مؤکدی دارد.
    به منظور هماهنگ کردن چاکرای اول، از صداهای طبیعت می توانید بهره بگیرید و اگر به اصل آن دسترسی ندارید می توانید از نوارهای ضبط شده از صدای طبیعت گوش دهید.
    
    رایحه درمانی:
    
    پودر میخک: روغن میخک کمک می کند تا گره های انرژی های درون چاکرای اول باز شود.

 

چاکرای دوم
    چاکرای دوم بالای اندام تناسلی قرار دارد و به استخوان خاجی وصل است و مرکز احساسات نخستین تصفیه نشده، انرژی جنسی و خلاقیت می باشد. عملکرد هماهنگ چاکرای دوم باعث می شود که در ارتباط با دیگران خصوصا در برابر جنس مخالف رفتاری طبیعی داشته باشید و جریان انرژی خلاق حیات را در درون بدن و روان ذهن تان جاری احساس کنید. این هماهنگی باعث می شود که نه تنها در زندگی خودتان که برای دیگران نیز انگیزه ایجاد کنید.

 

 

عملکرد ناهماهنگ چاکرای دوم
    بدکار کردن چاکرای دوم معمولا در سن بلوغ به وجود می آید. بیدار شدن انرژی های جنسی بی ثباتی ایجاد می کند و والدین و مربیان به ندرت توانایی آموزش درست به جوان ها را دارند که چگونه این انرژی را کنترل کنند. غالبا کمبود محبت و نوازش که ریشه در دوران کودکی دارد ممکن است بعدا به نفی یا سرکوب امیال جنسی منتهی شود، در نتیجه انرژی جنسی در را ه نامناسب، خود را نشان می دهد. اغلب با زیاده روی در رابطة جنسی، خیال پردازی و یا سرکوب امیال که گاه گاه به صورت طغیان انرژی اتفاق می افتد و هم چنین ممکن است به حالتی شبیه به اعتیاد به مواد مخدر درآید، مشاهده می شود. در اینجا انرژی جنسی درست شناخته نشده و در جهت غلط به کار برده می شود.

 

 

پاکسازی چاکرای دوم
    مهتاب و تماشا یا لمس آب های زلال خارج از شهر چاکرای دوم را فعال می کند. ماه به خصوص در زمان بدر کامل احساسات شما را زنده می کند و باعث می شود تا پیام های روح تان را از راه تجسم و رویاهایتان بگیرید. مشاهدة‌ آب های زلال طبیعی و یا غوطه ور شدن در آن یا نوشیدن جرعه أی از آب چشمه در پاکسازی و تزکیه روح به شما کمک می کند و باعث آزاد شدن احساسات تان از گرفتگی ها و گره ها می شود به این معنا که نیروی حیات مجددا می تواند آزادانه در درون تان جاری شود. اگر بتوانید مشاهدة‌ ماه و لمس اب را همزمان تلفیق کنید اثر آن بر روی چاکرای دوم چشمگیر خواهد بود.

 

 

موسیقی درمانی رنگ درمانی رایحه درمانی چاکرای دوم
  موسیقی درمانی
    
    هرنوع موزیک که شادی و سرور ایجاد می کند برای فعال کردن چاکرای دوم مناسب است. برای آرام کردن و یا هماهنگ ساختن انرژی چاکرای دوم می توانید به صدای پرندگان،‌ صدای جریان آب ،‌ حتی نوای شرشر یک چشمه یا فوارة‌ کوچک در منزل یا خارج از منزل گوش دهید.
    
    رنگ درمانی
    
    رنگ نارنجی روشن چاکرای دوم را فعال می کند. این رنگ عزت نفس را تقویت کرده و باعث افزایش نشاط می شود.
    
    رایحه درمانی
    روغن چوب صندل در تعالی رابطة‌ دو عاشق به سطح معنوی مؤثر است. علاوه بر این باعث تلفیق انرژی های معنوی در تمام سطوح فکر، احساس و عمل می شود.

چاکرای دوم (خاجی)

به نام سانسکریت سوادهیستانا است که مرکز پیوند نیز نامیده می‌شود و نام انگلیسی آن Sacral or sex chakra می‌باشد.

نام این چاکرا به معنی "سوا" به معنای مال خواه و "ادهیستانا" به معنای مسکن گزیدن است.

محل دقیق آن در امتداد استخوان خاجی (و از جلو در بالای آلت تناسلی، بین آلت تناسلی و ناف) قرار دارد.

مشخصات چاکرا:

رنگ: نارنجی

عنصر: آب

حس: چشایی

سمبل: گل نیلوفر با شش گلبرگ

اصل اساسی: خلق وجود (تولید مثل)

سنگ قیمتی مربوطه: عقیق قرمز و سنگ قمر

اندامهای مرتبط: لگن، اندامهای تولید مثل، کلیه‌ها، مثانه، تمام مایعات مثل خون، شیره معده.

غدد: غدد جنسی، تخمدانها، غده پروستات، بیضه‌ها.

هورمون: استروژن، تستوسترون

نوع موسیقی: روان مثل رقصهای محلی

نت موسیقی: رِ

بیجامانترا: وام

رایحه: روغن ylang – ylang  و چوب صندل

خصوصیات:

 نخستین احساسات جاری شدن با زندگی و لذت‌پرستی، شهوت، خلاقیت با این چاکرا در رابطه است.

اگر این چاکرا هماهنگ و متعادل باشد در جریان زندگی و احساسات منطقی و آرام هستید و در ارتباط با دیگران باز رفتار می‌کنید. به خصوص در برابر جنس مقابل رفتار طبیعی دارید و مواردی از این قبیل.

اگر این چاکرا ناهماهنگ و نامتعادل باشد، عدم استفاده درست در سن مناسب و متوقع از توانایی جنسی است که اغلب با زیاده روی در قوه جنسی و یا سرکوب آن همراه است.

غذایی که می‌تواند از نظر رنگ این چاکرا فعال کند. پرتغال، نارنگی و هر چیز نارنجی رنگ است.

 

چاکرای سوم 
    تقریبا دو انگشت بالای ناف جایگاه چاکرای سوم است. اگر این چاکرا هماهنگ کار کند شما می توانید خود را کاملا باور کنید و هم چنین به احساس دیگران و ویژگی های شخصیتی آنها احترام بگذارید.
    وقتی چاکرای سوم درست کار نکند می خواهید همه چیز طبق خواسته های شما انجام شود، دوست دارید دنیای درون و بیرون را کنترل کنید با این وجود از درون ناآرام و ناراضی هستید. کم کاری چاکرای سوم شما را مأیوس و ناامید می کند.
    اگر طرز خوابیدن شما به پشت و حدود 8 – 7 ساعت باشد جاکرای سوم شما فعال می باشد.

فعال کردن چاکرای سوم   
    رنگ طلایی نور خورشید خصوصیات چاکرای سوم شما را تقویت می کند. تماشای مزرعه ای از گندم های رسیده در زیر نور خورشید نیز چنین اثری دارد. برای رهایی از غم به گل آفتابگردان نگاه کنید.
    
    رنگ درمانی
    
    رنگ زرد روشن چاکرای سوم را فعال می کند، به افکار و اعصاب ما نیرو می دهد و حتی ممکن است ارتباط با دیگران را افزایش دهد. احساس خستگی درونی با رنگ زرد برطرف شده و باعث فعال شدن و تحرک شما می شود.
    
    رایجه درمانی
    
    روغن اسطوخودوس چاکرای سوم را متعادل ساخته و اثر آرام بخش بر روی بیقراری این چاکرا دارد.

 

فعال کردن چاکرای سوم 
    رنگ طلایی نور خورشید خصوصیات چاکرای سوم شما را تقویت می کند. تماشای مزرعه ای از گندم های رسیده در زیر نور خورشید نیز چنین اثری دارد. برای رهایی از غم به گل آفتابگردان نگاه کنید.
    
    رنگ درمانی
    
    رنگ زرد روشن چاکرای سوم را فعال می کند، به افکار و اعصاب ما نیرو می دهد و حتی ممکن است ارتباط با دیگران را افزایش دهد. احساس خستگی درونی با رنگ زرد برطرف شده و باعث فعال شدن و تحرک شما می شود.
    
    رایجه درمانی
    
    روغن اسطوخودوس چاکرای سوم را متعادل ساخته و اثر آرام بخش بر روی بیقراری این چاکرا دارد.

 

چاکرای سوم

در سانسکریت (مانی پوراچاکرا) یا شبکه خورشیدی یا مرکز ناف هم گفته می‌شود و همچنین از نامهای چاکرای طحال، معده و کبد هم گفته می‌شود. نام انگلیسی آن نیز solar plexus chakra می‌باشد.

معنی آن "مانی" به معنای جواهر و "پورا" به معنای شهر است.

محل این چاکرا: هم سطح شبکه خورشیدی بالاتر از ناف است. به عبارتی می‌گویند سه انگشت بالاتر از ناف.

مشخصات چاکرا:

رنگ: زرد

عنصر: آتش

حس: بینایی

سمبل: نیلوفر ده گلبرگ

سنگ قیمتی: چشم ببر، کهربا، زبرجد زرد، سیترین

اصل اساسی: قالب وجود

بخشهای مربوط به آن: قسمت پایین پشت، شکم، دستگاه هاضمه، معده، کبد، طحال، کیسه صفرا، دستگاه عصبی غیرارادی.

نوع موسیقی: ریتمهای شاد و تند

نت موسیقی: می

بیجامانتر: رام

رایحه: اسطوخودوس

خصوصیات:

 شناختن شخصیت، شکل گیری شخصیت، نفوذ قدرت، رشد تجربیات مربوط به این چاکراست.

اگر این چاکرا هماهنگ و متعادل باشد احساس آرامش را به همراه دارد. "با خود" واقعیتی‌تان یا همان Igo و هماهنگی درون ایجاد می‌کند. و می‌توانید خودتان را باور کنید.

عملکرد ناهماهنگ و نامتعادل آن باعث می‌شود، بخواهید که همه چیز طبق خواسته‌های شما باشد و می‌خواهید اعمال قدرت کنید و با تمام این وجود از درون ناآرام و ناراضی هستید و ...

 

 

چاکرای چهارم 
    این چاکرا در وسط قفسة سینه هم سطح با قلب قرار دارد . چاکرای قلب جایگاه عمیق ترین و پر شورترین احساسات عاشقانة ماست.
    اگر این چاکرا درست کار نکند دائما می خواهید در خدمت دیگران باشید و سخاوتمندانه عمل کنید بدون آن که حقیقتا به سرچشمة عشق وصل باشید. همیشه در ازای «عشقی» که می دهید انتظار سپاس و قدردانی دارید. مهر و محبت دیگران شما را شرمنده می کند و شاید احساس می کنید که به عشق دیگران نیازی ندارید.
    اگر چاکرای قلب کاملا بسته باشد علایم خود را با سردی،‌ بی تفاوتی و سنگدلی نشان می دهید.
    کسانی که چاکرای قلب فعالی دارند معمولا به سمت چپ و حدود 5 تا 6 ساعت در شب می خوابند.

 

فعال کردن چاکرای چهارم

فعال کردن چاکرای قلب 
    پیاده روی آرام در فضای سبز، چاکرای قلب را هماهنگ می کند. هر دانة‌ شکوفه حامل پیامی از عشق و شعف پاک است به این شکوفه ها مخصوصا به گل های صورتی رنگ نگاه کنید تا چاکرای قلب شما سالم بماند. آسمان صورتی با ابرهای لطیف به قلب شما روشنایی می بخشد. موسیقی کلاسیک و آهنگ های عرفانی اثر پاک کننده بر این چاکرا دارد.

 

رنگ درمانی و رایحه درمانی چاکرای چهارم

رنگ درمانی
    
    رنگ سبز جنگل ها چاکرای قلب را هماهنگ می کند. استفاده از رنگ صورتی حتی در ملحفه و روبالشی باعث می شود احساس عشق و مهربانی در شما بیدار شده و شادی کودکانه ای به بار بیاورد.
    
    رایحه درمانی
    عطر گل سرخ امواج عاشقانه و ملایمی به چاکرای قلب وارد می کند و باعث می شود که قدرت عشق در شما تقویت شود.


    
   چاکرای چهارم

نام سانسکریت آن آناهاتا چاکرا است. و چاکرای قلب یا مرکز قلب هم نامیده می‌شود. نام انگلیسی آن Heart chakra و معنی آن "آنا" به معنای "نه" و آهاتا به معنی "تصادم" است. (نبض کیهانی متکی به خود)

محل این چاکرا: در امتداد ستون فقرات، هم سطح قلب و جناغ سینه است.

مشخصات چاکرا:

رنگ: سبز است و بعضی‌ها معتقدند صورتی و طلایی می‌باشد و اینها در مدیتیشن به کار می‌رود.

عنصر: هوا

حس: لامسه

سمبل: لوتوس و یا نیلوفر دوازده گلبرگ

اصل اساسی: از خود گذشتگی و یا فداکاری

سنگ قیمتی: کانرایت، زمرد، یشم سبز، کوارتز قرمز، تورمالین صورتی

بخشهای مربوط به آن: قسمت بالای پشت، قلب، دنده‌ها و قفسه سینه، قسمت پایین ریه‌ها، خون و دستگاه گردش خون، پوست و دستها.

غدد: غده تیموس

موسیقی: موسیقی کلاسیک، موسیقی عصر معاصر، موسیقی کلیسایی

نت: فا

بیجا مانترا: یام

خصوصیات:

اگر چاکرای قلب خوب کار کند و هماهنگ و متعادل باشد، باعث می‌شود کانال عشق "الهی" باشیم. این چاکرا می‌تواند دنیا را برایتان تغییر دهد، متحد کند و وفق دهد و می تواند گرمای طبیعی و صمیمی و شادی بخش باشد.

عدم هماهنگی و نامتعادل در این چاکرا باعث می‌شود بخواهید دائماً در خدمت دیگران باشید و سخاوتمندانه عمل کنید.

 

 

چاکرای پنجم
    
    چاکرای پنجم بین حفرة گردن و حنجره قرار دارد. مرکز ظرفیت بیان، ارتباط و الهام انسان است. ارتباط برقرار کردن در زندگی شخصی عمدتا از راه صحبت کردن و همین طور با حرکت صورت می گیرد که مربوط به این چاکرا می باشد.
    اگر این چاکرا هماهنگ کار کند می توانید کاملا ساکت بمانید و از صمیم قلب به دیگران گوش داده و حرف هایشان را درک کنید. گفتارتان خلاق و پرشور بوده و در عین حال کاملا واضح است. صدای شما پرطنین و خوش آهنگ است. وقتی با مشکل یا مخالفتی روبه رو می شوید با خودتان صادق باقی خواهید ماند و می توانید اگر بخواهید «نه» بگویید. نظر دیگران هم نمی تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد یا فریب دهد.
    اگر چاکرای پنجم هماهنگ کار نکند کلامتان خشن، بی ادبانه، سرد و جدی است. صدایتان نسبتا بلند و کلام تان فاقد معنای عمیق است. اگر چاکرای پنجم فعال باشد 4 تا 5 ساعت خواب در شب به طرف راست و چپ به طور متناوب می خوابید.
    کارکرد ناهماهنگ چاکرای پنجم باعث می شود که عده ای از قدرت بیان شان برای گول زدن دیگری سوء استفاده کنند.
    کم کاری چاکرای پنجم باعث خجالتی شدن، ساکت بودن و دورن گرایی می شود. در این صورت وقتی صحبت می کنید فقط در مورد چیزهای کم اهمیت زندگی بیرونی تان حرف می زنید.

 

فعال کردن چاکرای پنجم
    نور آبی و شفاف آسمان صاف چاکرای پنجم را هماهنگ می کند برای جذب کامل رنگ آبی آسمان، روی زمین دراز بکشید و رلکس باشید، و وجود درونی تان را رو به گستردگی لایتناهی افلاک باز کنید.
    انعکاس آسمان آبی بر آب و صدای آرام امواج شما را از عواطف و احساسات نهفته تان و این که به شما چه می خواهند بگویند آگاه می سازد.
    
    رنگ درمانی
    
    رنگ آبی روشن کم رنگ به چاکرای گلو اختصاص دارد. این رنگ آرامش می آفریند و بینش روحانی شما را باز می کند.
    
    رایحه درمانی
    
    رایحة‌ تند مریم گلی امواج شفا را به طرف «مرکز تکلم» می فرستد و چاکرای گلو را از انقباض رها می کند.
    اکالیپتوس چاکرای پنجم را باز و پاک می کند. امواج آن ما را بر روی صدای درون باز می کند و به شیوة‌ ارتباطمان سادگی و بی ریایی می بخشد.

چاکرای پنجم

نام سانسکریت آن ویشودها چاکرا است. چاکرای گلو، گردن و مرکز ارتباط هم نامیده می‌شود. نام انگلیسی آن نیز Throat chakra می‌باشد.

به معنی: "وی" به معنای خیلی بزرگ و "شودهی" به معنی تصفیه کننده است.

محل قرار گرفتن آن: در ابتدا ستون فقرات و هم سطح حلق و گلو است.

مشخصات چاکرا:

رنگ: معمولاً به رنگ آبی کم رنگ شناخته می‌شود ولی نقره‌ای و یا آبی مایل به سبز هم گفته می‌شود.

عنصر: اتر

حس: شنوایی

رایحه: مریم گلی و اکالیپتوس

سمبل: لوتوس یا نیلوفر شانزده گلبرگ

اصل اساسی: طنین هستی

سنگ قیمتی: زرد کبود و فیروزه

بخش‌های مربوط به آن: ریه‌ها، نایژه‌ها، تارهای صوتی، گلو، پشت گردن و گونه‌ها

غدد: تیروئید و پاراتیروئید

هورمون: تیروکسین

موسیقی: صداهای هارمونیک، رقص‌های مراقبه‌ای و صدای طنین دار

نت موسیقی: لا

بیجا مانترا: هام

خصوصیات:

عملکرد هماهنگی این چاکرا باعث باز بودن احساسات، افکار و دانش درون‌ است و می‌توانید این افکار را راحت و باز بیان کنید. و با صداقت و راحتی نقاط ضعف و قدرتتان را آشکار سازید.

عملکرد ناهماهنگ این چاکرا باعث می‌شود ارتباط بین ذهن و بدنتان با مشکل روبرو شود.

 

چاکرای ششم  
    چاکرای ششم در فاصلة‌ یک انگشت بالای پل بینی در وسط پیشانی قرار دارد که جایگاه نیروهای ذهنی متعال، تشخیص ، حافظه و ارادة‌ ماست.
    درک شهودی و روش بینی مخصوص این چاکراست. عملکرد هماهنگ این چاکرا باعث می شود که ذهنی فعال و کل نگرانه داشته باشید. توجه به حقایق اسرار آمیز نیز به این چاکرا مربوط می شود.
    کسی که چاکرای ششم در او عملکرد ناهماهنگی دارد، بیش از حد روی حوزة‌ عقل پافشاری می کند و تصمیمات زندگی اش منحصرا با عقل و منطق صورت می گیرد . این افراد تنها چیزهایی را قبول می کنند که ذهن شان بتواند درک کند و به آسانی قربانی تکبر روشنکفرانة‌ خود می شوند.
    کم کاری چاکرای ششم باعث می شود که تنها حقیقتی را ببینید و باور کنید که در جها ن بیرون قابل دیدن باشد. در این صورت حقایق روحانی را رد کرده و افکار پریشان و آشفته ای خواهید داشت. کسانی که خیلی فراموش کار بوده و بینایی ضعیفی دارند اغلب چاکرای ششمشان کم کار است. اشخاصی که 4 ساعت به حالت خواب و بیدار هستند چاکرای ششم شان فعال است.

 

 

فعال کردن چاکرای ششم


    تماشای آسمان آبی پررنگ و پر ستارة‌ شب چاکرای ششم را فعال می کند.
    
    رنگ درمانی
    
    بنفش روشن اثر پاک کننده و باز کننده بر روی چاکرای ششم دارد. به ذهن عمق و روشنی می بخشد و حواس را تقویت می کند و همین طور آنها را بر روی سطوح لطیف ادراک باز می کند.
    
    رایحه درمانی 
    
    رایحة‌ نشاط آور نعنا گره های چاکرای ششم را باز می کند و کمک می کند تا شخص از قالب های افکار محدود رها شده و قدرت تمرکز را زیاد می کند.
    رایحة یاسمن ذهن را بر روی تجسم و تصویری که حامل پیامی از حقیقت عمیق تر است باز می کند.

 

چاکرای ششم

نام سانسکریت آن آجنا ـ گورو است و آجنا چاکرا، چاکرای پیشانی، چشم سوم، چشم خرد یا چاکرای چشم درون و یا چاکرای فرمان هم نامیده می‌شود. نام انگلیسی آن Third Eye می‌باشد.

معنی آن "آجنا" به معنای اطاعت کردن و یا فرمان دادن است و "گورو" به معنی رهبر و مرشد است.

محل آن در بین دو ابرو واقع شده است.

مشخصات چاکرا:

رنگ: نیلی (بین سبز و آبی)

حس: فراحسی و تمام حسها

اصل اساسی: دانش هستی و ادراک

سنگ قیمتی: لاجورد و یاقوت کبود

عنصر: چاکرای ششم و هفتم با عنصری مرتبط نیستند.

بخشهای مربوط به آن: مخچه، گوشها، بینی، سینوسها، چشم‌ها، سیستم عصبی، صورت

سمبل: نیلوفر با دو گلبرگ

غدد: هیپوفیز

موسیقی: کلاسیک شرقی و غربی، صدای کرات کیهانی، موسیقی عصر معاصر

نت موسیقی: لا

رایحه: نعناع و یاسمن

بیجا مانترا: اُم

خصوصیات:

عملکرد ادراک، کشف شهود، رشد حسهای درونی و قدرت‌های ذهنی مربوط به این چاکراست.

اگر این چاکرا هماهنگ و متعادل بوده و چشم سومتان باز باشد، از آگاهی بالایی برخوردار خواهید بود. و توانایی برای درک خیلی از چیزها را پیدا می‌کنید.

و عدم هماهنگی در این چاکرا باعث عدم تعادل است. یعنی باعث پافشاری بیش از حد روی حوزه عقل می‌شود و تصمیمات زندگی منحصراً با عقل و منطق درگیر خواهد بود.

چاکرای هفتم
    
    چاکرای هفتم در وسط سر در بالاترین نقطه قرار دارد. این چاکرا با تمام رنگ های رنگین کمان می درخشد اما رنگ غالب آن بنفش پررنگ است. اینجا جایی است که انگار در خانة‌ خود هستیم و یگانگی با اصل الهی ازلی را تجربه می کنیم.
    جالب است بدانید که گره ای به آن معنا در چاکرای هفتم وجود ندارد. صرفا دامنه باز بودن آن می تواند کم یا زیاد باشد.
    وقتی رشد چاکرای هفتم ا فزایش می یابد در می یابید که دنیای مادی هیچ چیز نیست و به علت یگانگی با هستی الهی همه چیز در درون شما وجود دارد.
    در این زمینه جالب است که توجه داشته باشید ملاج کودک در سن 9 تا 24 ماهگی اول زندگی اش باز باقی می ماند. در طول این دورة‌ اولیة‌ زندگی روی زمین طفل در آگاهی و وحدت کامل به سر می برد.
    اگر این چاکرا کاملا باز نباشد احساس نبود اطمینان، بی هدفی و بیهودگی و ترس از مرگ اغلب به سراغ تان می آید. شاید برای کنترل این احساسات منفی سعی کنید که برای فرار از آنها به فعالیت زیاد پناه ببرید یا زیر بار مسؤولیت های جدید بروید برای این که خود را مهم و محق جلوه دهید. کسی که چاکرا هفتم کاملا بازی دارد خواب ندارد و همیشه نیمه بیدار است.

 

 

 

 

 

پاکسازی وفعال کردن چاکرای هفتم


زمانی را تنها در قلة‌ کوهی بلند گذراندن بهترین راه برای کمک به باز کردن چاکرای هفتم است. به دلیل این که در آنجا از دغدغه های زمینی تان دور هستید و می توانید از مسایل زندگی شخصی خود رها شده و با نزدیک شدن به آسمان احساس بیکرانگی کنید.
    
    موسیقی درمانی
    
    بهترین موزیک برای چاکرای هفتم سکوت است. در این وضعیت تمام وجودمان بیدار شده و پذیرای صدای الهی می شویم. 
    
    
    
    رنگ درمانی 
    
    
    رنگ سفید شامل تمام رنگ های طیف است. سطوح مختلف زندگی را با وحدت متعالی تلفیق کرده و روح ما را برای دانش، سلامتی و نور الهی باز می کند.
    
    رایحه درمانی
    
    رایحة‌ کندر اثر حیات بخشی بر روی ذهن و روان دارد و پاک کنندة‌ محیط است. با این رایحه زندگی روزمره در وضعیت موجود کمرنگ شده، اعتقادات مذهبی عمیق تر شده و روح ظرفی مشتاق برای نور الهی می شود.

 

چاکرای هفتم

نام سانسکریت آن ساهاسرارا چاکراست و نام دیگر آن چاکرای تاج و مرکز قله یا لوتوس 1000 گلبرگ هم نامیده می‌شود.

نام انگلیسی آن نیز Crown Chakra می‌باشد.

معنی ساهاسرارا یعنی هزار است.

محل قرار گرفتن آن در بالای جمجه است. بالاترین نقطه رو به بالا و بالای سر است.

مشخصات چاکرا:

رنگ: بنفش و یا سفید و طلایی

سمبل: لوتوس 1000 گلبرگ

سنگ قیمتی: کوارتز بنفش، سنگ کریستال

بخشهای مربوط به آن: مخ و جمجمه

غدد: غده صنوبری

موسیقی: سکوت است و نت آن لی

رایحه: نیلوفر

خصوصیات:

کمال، شفافیت، تعالی از طریق مشاهده درون، وحدت با هستی مطلق و آگاهی جهانی از ویژگی‌های آن است.

هماهنگ و متعادل بودن این چاکرا، آگاهی کاملاً آرام و باز است. و حال "خود" حقیقی که بخش وجودی هستی و حاکم بر همه چیز است را تجریه ‌کنید.

 

 

اثر ترس بر چاکراها

    در ابتدای مطلب گفته شد که انسان به طور بالقوه توانایی کامل شدن را به طور درونی دارد اما بدن فیزیکی و ذهن به اطلاعاتی که صرفا از راه حواس دریافت می کنند،‌ اعتماد دارند و این نیروی بالقوة‌ درونی الهی به فراموشی سپرده می شود. پیامد این موضوع تجربة‌ بسیاری از ترسهاست. احساس تکامل درونی و امنیت را در زندگی از دست دادیم و شروع کردیم به جستجوی آن در دنیای اطراف، اما بارها از تلاش خود برای پیدا کردن تکامل ناامید شدیم. در این روند فراموش کردیم که ما هیچ وقت نابود نمی شویم و مرگ صرفا یک تغییر شکل بیرونی است. فرار از ترس و باز یافتن حس گمشدة‌ یگانگی هدف تمام راه های روحانی در شرق و غرب است. چاکراهای بدن انسان نسبت به ترس بسیار آسیب پذ یرند و ترس باعث می شود انرژی نتواند آزادانه در آنها جریان پیدا کند و همین مانع تأمین نیازهای مختلف بدن می شود.
    تجربة جدایی،‌ تنهایی، ترس و مرگ باعث می شود که در دنیای بیرون از خود به جستجوی آن چیزی باشیم که می توانیم فقط در هستة‌ مرکز ی وجودمان پیدا کنیم اما به جای آن خود را به عشق و شناخت دیگران، حواس فیزیکی و موفقیت و تملک های مادی وابسته منی کنیم. به جای پربار کردن زندگی خود این چیزها ضرورت می شود تا با آنها خلاء وجود خود را پر کنیم. اگر آنها را ا ز دست بدهیم ناگهان با پوچی مواجه می شویم. وقتی انسان فراموش می کند که در هستی الهی همگی بخش هایی از دیگری هستیم، به جای عشق به انسان های اطرافمان شروع می کنیم به این که آنها را رقیب یا حتی دشمن خود می بینیم. نهایتا به این احساس می رسیم که باید از خود محافظت کنیم و از اشخاص یا شرایط خاصی دوری کنیم و از دادن اطلاعاتی که صمیمیت ایجاد می کند خودداری می کنیم. برای این که از درگیر شدن دوری کنیم آنتن های خود را جمع می کنیم و به دنبال آن انقباض و گرفتگی در چاکراها به وجود می آید.
    به همین دلیل انرژی ها نمی توانند به شکل اصلی خود ساطع شوند تغییر شکل داده و از مانع به نحوی به بیرون پراکنده و تخلیه می شوند و به صورت های قوی و غالبا به شکل احساسات منفی و یا به طور اغراق آمیز نیاز به فعالیت جلوه می کنند.

 

 

دو راه برای آزاد کردن چاکراها

    اما دو راه اساسی مؤثر برای آزاد کردن چاکراها وجود دارد، راه اول این است که چاکراها را در معرض انرژی هایی قرار دهیم که با هر یک از آنها ساختاری هماهنگ دارد. چاکرا با امواج طبیعی از قفل ها آزاد می شود، این چنین انرژی می تواند در رنگ های شاد و ساده، در جواهرات،‌ صداها و روغن های خاصی پیدا شود. وقتی انرژی های سد شده در چاکراها به این طریق آزاد می شوند، در درون احساس عمیق سرور، آرامش و روشنی می کنیم.

 

 

 

اثر تنفر و پرخاشگری بر چاکرا
    حالت عکس انسداد چاکراها زمانی است که چاکراها خود به خود نسبتا باز شده باشند،‌ در این صورت شما به شدت گیرندة‌ انرژی هایی خواهید شد که وارد هاله تان می شوند ولی قادر نخواهید بود که نوعی از امواج را ساطع کنید که انرژی های سودمند را جذب می کنند و یا نمی توانید انرژی های منفی محیط اطراف تان را خنثی کنید. اگر در فضایی قرار بگیرید که امواج عدم موفقیت، تنفر و یا پرخاشگری غالب باشد چاکراهایتان زیر بارش انرژی های منفی قرار می گیرند و یا برای این که از خودشان محافظت کنند ممکن است منقبض شوند،‌ نتیجة‌ هر دو حالت وضعیت نامناسب برای انرژی های مثبت زندگی است.

با کیلیک بر روی لینک زیر به کانال تبادل آگاهی در تلگرام بپیوندید

Telegram.me/tabadoleagahi

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۵
محمد سجاد حقیری

متافیزیک

چاکرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی