محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

فیزیک کوانتوم

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۵۳ ب.ظ

فیزیک کوانتوم


فیزیک کوانتوم کاشف دنیای عجیب و غریبی است که هر کس بخواهد به این فیزیک اعتقاد داشته باشد باید دست از پاره ای تفکرات قبلی خود در مورد جهان مادی بردارد .

به عنوان مثال این فیزیک معتقد است در دنیای اتم ، ذرات دارای حرکتی پیوسته نیستند و بلکه به شکل جهشی و ناپیوسته تغییر مکان میدهند . در حقیقت ،اعتقاد دارد که ذرات اتمی یا باید حرکت جهشی ناپیوسته داشته باشند و یا اصلا وجود نداشته باشند . از انجا که من و شما و هر چه در کاینات وجود دارد همگی از اتم و ذرات بنیادی ساخته شده ایم نیز باید چنین حرکتی داشته باشیم . با شنیدن این نظریه ممکن است چندان شگفت زده نشوید ! تازه برای انسان چه تفاوت میکند که حرکت چگونه است ؟! موضوعی که حتما همه را به شگفتی و ناباوری وا میدارد اینست که طبق فیزیک کوانتوم عمل مشاهده باعث میشود که آنچه مورد مشاهده قرار میگیرد تغییر یابد !!

یکبار دیگر آخرین جمله را بخوانیم ( عمل مشاهده باعث میشود که آنچه مورد مشاهده قرار میگیرد تغییر یابد !)

این بدان معنی است که نتیجه اتفاقاتی که در جهان اتمی میافتد متغیر است و بستگی دارد به اینکه آیا ناظری آنرا مشاهده میکند یا نه .

مثلا یک کندوی عسل را در نظر بگیرید و اینکه ما با دوربین خود وارد آن میشویم . حضور ما موجب آشفتگی محیط کندو میشود و زنبورها رفتاری را نشان خواهند داد که متفاوت از رفتاری خواهد بود که معمولا دارند و میزان و شدت اختلاف بستگی به شدت مزاحمت ما خواهد داشت . یعنی اینکه حضور ما ( عمل مشاهده ) زندگی عادی کندو را تغییر خواهد داد .

خوب میدانیم وضع یک کلاس در غیاب معلم چگونه است ؛ در یک گوشه دو نفر باهم شوخی میکنند ، در گوشه ای دیگر یکی نقاشی میکند ، یکی روی تابلو کاریکاتور معلم را میکشد ، یکی آواز میخواند و چند نفر مطالعه میکنند و ....

این شمه ای از زندگی کلاس در غیاب معلم است . حال اگر معلمی بخواهد این را مشاهده کند به نظر شما چه چیزی را خواهد دید که واقعا اتفاق میافتد ؟ معلوم است ؛ به محض ورود به کلاس ( عمل مشاهده ) همه ساکت خواهند شد و شاگردان منظم و مرتب خواهند نشست . از نظر این معلم دنیای این کلاس یک دنیای ساکت است ، حال آنکه در غیاب وی کاملا بر عکس است .

و اتفاقات کلاس بستگی به این دارد که ناظری وجود دارد یا نه .

علیرغم اینگونه رفتار دلبخواه ذرات بنیادی و لذا نگرانی ما که اگر اینطور باشد نمی توان هیچ نظمی برای کار جهان قائل شد . فیزیک کوانتوم نشان میدهد که نظم بسیار خاصی بر جهان حاکم است ، با این تفاوت که نظمی که ما انتظار داریم و به آن عادت کرده ایم نیست . این نظم خاص وقتی قابل درک است که ما خود را جزئی از این جهان بدانیم .

ما نمی توانیم به اتفاقات اتمی با فیزیک نیوتونی نگاه کنیم . طبق فیزیک نیوتونی چه من وشما باشیم و چه نباشیم در هرحال زمین میگردد ، طبق فیزیک کوانتوم آنچه در جهان میگذرد بستگی به حضور من و شما دارد . در فیزیک نیوتونی جهان یک ماشین است که پیرو قوانین خاصی دقیقا مثل ساعت کار میکند چه انسانی باشد چه نباشد حال آنکه در فیزیک کوانتوم انسان جزئی از جهان است که وجودش در نحوه کار جهان نقش مهمی را بازی میکند و لذا در تعریف نظم جهان کوانتومی اندیشه انسان اهمیت زیادی پیدا میکند . وقتی صحبت از اندیشه باشد بالطبع ذهن انسان وارد بحث می شود . بنابراین ، نظم جهان وقتی قابل بحث است که ذهن انسان را در نظر بگیریم .

این تفکر که عمل مشاهده موجب تغییر اتفاق می شود موجب شده است که بعضی از دانشمندان پا را فراتر نهند و اظهار دارند که اصلا اتم وقتی موجودیت دارد که ناظری وجود داشته باشد تا آنرا مشاهده نماید ؛ اگر ناظر وجود نداشته باشد اتم هم وجود ندارد .

این برداشت عواقب زیادی دارد و آن اینکه آنچه ما واقیت می بینیم و یا فکر می کنیم واقعیت دارد تنها زاییده فکر و در نتیجه ذهن ما است این بدان معنی است که تنها چیزی که واقیت دارد ذهن است و بس . جهان یعنی ذهن .

در ابعاد بزرگتر میتوان درک کرد که رفتار این جهان و اتفاقاتی که در ان می افتد متاثر از حضور ما در جهان است و مقدار این تاثیر بستگی به نحوه حضور ما و طرز فکر ما دارد . مشاهدات یک معلم وقتی اتفاق می افتد که او در کلاس باشد و استدلال وی از ساکت بودن کلاس بستگی به طرز فکر و شخصیت همان معلم دارد که آیا سختگیر و یا ملایم است ، چرا که هر چه سخت گیرتر باشد کلاس به نظرش ساکت تر خواهد آمد . یک معلم نه چندان سخت گیر نظری متفاوت با او دارد . و جالب است که هر چه در کلاس بدون معلم اتفاق می افتد هیچ ربطی به مشاهدات معلم نخواهد داشت .

این یعنی جهان برای آن عده ای که زندگی را سخت می گیرند سخت می گذرد و برای آنکه آسان می گیرد آسان .

گفت اسان گیر بر خود کارها کز روی طبع

سخت میگیرد جهان بر مردمان سخت گیر

و اما روزی که از این جهان رخت بر می بندیم ، آیا توجه خواهیم داشت که بابت حضور آن چند سالمان برروی این کره خاکی چه مسئولیتی بر دوش خواهیم کشید ؟ آیا خود را مسئول  تغییراتی که مشاهدات ما موجب شده اند خواهیم دانست ؟

وجود ما انسانها اتفاقات را تغییر میدهد ، و این دنیا زیباست یرای کسانی که زیبا فکر میکنند و زشت است برای آنها که زشت می اندیشند .

#محمدسجادحقیری 

باکیلیک بر روی لینک زیر به کانال تبادل آگاهی در تلگرام بپیوندید

🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽

Telegram.me/tabadoleagahi

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۶
محمد سجاد حقیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی