محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

به نام خداوند جان و خرد

 نتورک مارکتینگ از دیدگاه حرفه ای

پاسخ به چند سوال مهم در باره بازاریابی شبکه ای 

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای چگونه بوجود آمده؟

آیا بازاریابی شبکه ای همان است که این روز ها معرفی میشود یا چیز دیگری است؟

چرا فروش در بازاریابی شبکه ای مهمترین رکن و اساس است؟ 

اول بیایید با هم به تاریخچه بوجود آمدن صنعت  بازاریابی شبکه ای (network marketing) یا به اصلاح MLM  بازاریابی چند سطحی (multi level marketing) بپردازیم وبیشتر وبه صورت موشکافانه روال پیدایش و تکامل آن را تا به امروز با هم برسی کنیم.

سیستم بازاریابی شبکه ای به سبک یا شیوه ای از فروش گفته میشود که در آن شرکت ها محصولات خود را بدون تبلیغات وبدون واسته به صورت مستقیم به دست مصرف کننده نهایی می رسانند و این تجارت ترکیبی از مدل B2C 

Business to Consumer یعنی تجارت  با مشتری و Consumer to Consumer C2C    یا اصطلاحا مشتری با مشتری میباشد.

یعنی ابتدا به ساکن فرد محصول را از شرکت یا سایت خریداری میکند که به این مدل B2C که در اینجا فرد به عنوان مشتری Consumer و شرکت به عنوان تجارت Businessقلمداد میشود.

در مرحله بعد شخصی که محصول را خریداری کرده و مشتری Consumer شرکت قلمداد میشود در صورت تمایل اقدام به معرفی و فروش محصول به شخص دیگر میکند که در صورت فروش مجدد شخص دوم به مشتری Consumer نفر اول تبدیل میشود که به این مدل اصطلاحا C2C گفته میشود.

در صورتی که دومین نفر از محصول خریداری شده احساس رضایت داشته باشد فرد اول میتواند پیشنهاد همکاری در شرکت را به او بدهد و مشتری راضی خود را به بازاریابی شبکه ای دعوت کند.

با پذیرفتن دعوت از طرف نفر دوم و ورود به سیستم بازاریابی شبکه ای شخص دعوت شده  هم به مشتری Consumerشرکت و این تجارت Business تبدیل میشود و هم به مشتری شخصی که او را دعوت به کار کرده, محصول خود را از شرکت خریداری میکند و اطلاعات لازم این صنعت را از نفر اول . به همین دلیل تنها سیستمی که از دو مدل تجارت در فروش پیروی میکند بازاریابی شبکه ای میباشد.

در سیستم بازاریابی شبکه ای تبلیغات به صورت کلامی و چهره به چهره انجام میشود.

اولین بار این سبک از فروش در روسیه وتوسط یک شرکت دوچذخه سازی اجرا شد ,به این صورت که هر فرد با پرداخت 10روبل بجای 50 روبل در صورتی که چهار مشتری دیگر را ب شرکت معرفی کند صاحب یک دچرخه به ارزش 50روبل می شود. در روسیه به این شرکت لقب بهمنی و در فرانسه به آن گلوله برفی گفته می شد.

به دلیل اشباع شدن این سبک و منحرف شدن آن را 100% تقلب وکلاهبرداری اعلام کردند و بعد از این موضوع فعالان اقتصادی در دنیا با الهام گرفتن از این ایده سعی کردند آن را به ایده ای تبدیل کنند تا بتوانند آن را به نفع همه و بر پاییه منافع مشترک  (برد_برد)  و بدون تقلب به کار گیرند.

در سال 1945 میلادی یک شرکت تولید کننده مکمل های غذایی به نام نوترالایت (کالیفرنیا ویتامین) طی یک تحقیقات متوجه شد که اکثریت مشتریاننش از کارکنان خود شرکت و نزدیکان و دوستان و آشنایان آنها میباشند ودلیل این اتفاق هم این بود که کارکنان شرکت بعد از استفاده از مکمل های غذایی و بنا به رضایت از کیفیت محصول را به نزدیکان ,دوستان و آشنایان خود معرفی میکردند و به آنها توصیه میکردند که از محصولات شرکت نوترالایت استفاده کنند ,همین باعث شد آقای کارل رنبورگ که با دادن ایده یک طرح سود دهی با سه لایه پرسنل خود را در انجام تبلیغات کلامی برای شرکت ترغیب کند و آنها را در منافع شرکت سهیم کند و نفع مشترک بین شرکت,مشتری(کرکنان) و مشتریان بعدی ایجاد کند.

در این طرح به هر توزیع کننده (عامل فروش) اجازه داده شده بود که 10% تخفیف بابت خرید هر فرد از محصولات شرکت و   3% بابت (فروش) زیر مجموعه ها به اضافه فروش محصول توسط خود فرد به افراد جدید دریافت کند.

از اینجا بود که فروش در قالب شبکه آغار شد و بعد به بازاریابی در قالب شبکه تبدیل شد که در حال حاضر شرکت توترالایت محصولات خود را شبکه بزرگ شرکت Amway عرضه میکند و به فروش میرساند.

بعد از شروع به کار شبکه های فروش این ایده با استقبال فراوانی هم از طرف شرکت های تولید کننده هم از طرف مردم روبروشد و در سر تا سر جهان شروع به رشد کرد البته نا گفته نماند عده ای از افراد بسیار با هوش و سودجو که همیشه و همه جا وجود دارند هم تحت عنوان این سبک و روش و کارآمد و ارزشمند شرکت هایی را تاسیس کردند که به عنوان شرکت های هرمی معروفند و اکثریت مردم هم معمولا متاسفانه این شرکت ها را با عنوان نتورک مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای اشتباه میگیرند که اینامر باعث شده به بدنه این صنعت لطمه های زیادی وارد شود.

با ورود افرادی از قشرهای و طبقات و تحصیلات مختلف به این شبکه های فروش و اعلام تمایل برای فعالیت فروش شبکه ای و با رشد این شبکه ها , بنیان گزاران این سیستم متوجه شدند که لازم است افرادی که وارد این شبکه ها میشوند آموزش دهند تا بتوانند از پس فروش محصولات به خوبی برآیند و اصل و پایه سیستم نتورک مارکتینگ که (فروش) می باشد را به خوبی بجا آوردند.

در اینجا بود که سیستم های آموزشی و استفاده از تجربیات افراد باتجربه تر و قدیمی تر در این سیتستم به یکی از پایه ها و اصل های مهم دیگر در این سیستم تبدیل شد و تربیت و آموزش افراد تازه وارد در این سیستم اهمیت اساسی و بسیار مهمی پیدا کرد.

با توجه به نتیجه بخش بودن این سیستم و سود دهی این طرح و درگیر شدن روش شگفت انگیز تصاعد در شبکه های فروش افزایش ورودی های جدید به این سیستم بسیار سریع و باور نکردنی اتفاق می افتاد و مهمین امر باعث شد آموزش ها فرم و شکل حرفه ای تری به خود بگیرد و افراد حرفه ای در امر آموزش به این سیستم وارد شوند و به جذابیت های این سیستم افزوده شود . هر فرد که در این سیتم آموزش دیده بود موضف شده بود که آموزش های را که دریافت کرده بود وتجربیاتی که از فروش مستقیم محصولات در زمینه (فروش) بدست آورده بود را در اختیار افرادی که توسط خودش جذب سیستم شده بودند ودیگران بگزارد وخود به آموزش دهنده تبدیل شود و یک سطح سعود کند و خود این امر باز هم باغث جذاب تر شدن این سیستم شد.

اتفاقی این سیستم را به شدت ارزشمند کرد و روح تازه ای به آن بخشید این بود که افراد آموزش دهنده از تیم های مختلف برای آموزش تازه واردان به همدیگر بدون اینکه هیچگونه منفعت مالی نصیب آنها شود کمک می کردند و این امر باعث شده بود که یک فضای بسیار معنوی و ارتباطات بسیار صمیمانه ای بین اعضای فعال در این سیستم برقرارشود وفضای این صنعت را بسیار دلنشین و روحانی کند و افراد خود را خادم همدیگر بدانند و همکاری کارگروهی بسیار ارزنده ای را با هم انجام دهند.

قطعا این مقطع در صنعت نت ورک مارکتینگ بسیار ارزشمند وجذاب بود وتمام اعضا سعی بر این داشتند که افراد تازه وارد را به سمت این نگرش روحانی و معنوی سوق دهند و هر فردی که ورودی جدید را میخواست به کار دعوت کند به او یاد آور می شدند که این سیستم قادر است زندگی افراد را تغییر دهد و ارزش این صنعت بخاطر سوددهی و درآمد نیست بلکه همدلی ,محبت,صمیمیت,ایثار و از خود گزشتگی را به افراد می آموزد.

ولی این پایان جذابیت های این سیستم نبود , باتوجه به رشد روز افزون شبکه های فروش نیاز شدیدی به آموزش های قوی راهبری و تدوین استراتژی های حرفه ای تری  احساس میشد تا افرادی که تیم های آنها رشد کرده بود بتوانند شبکه خود را پویا و فعال نگه دارند و رهبری کنند به همین دلیل در سیتم آموزشی بازاریابی شبکه ای لایه ای جدید تحت عنوان لیدر سازی به وجود آمد که بازهم یک مزیت تازه به این سیستم افزود و پویایی روح سیستم نتورک را اثبات کرد.

افراد قدیمی به  لیدر  leader (راهبر) تبدیل شدند و هر کدام قادر به تدوین بینش,نگرش و استراتژی برای تیم های خود شدند و به شدت مورد احترام وتوجه افراد تیم خود قرار گرفتند و همین امر باعث می شد در خدمات رسانی به مجموعه خود انگیزه پیدا کنند و بسیار کوشا و اثیارگرانه عمل کنند و از نظر روحی و روانی و طبیعتا جسمانی در سطح بالایی از آمادگی قرار بگیرند و همین باعث رشد مجموعه آنها و همینطور شرکت آنها شد.

همین روند روبه رشد بود که باعث شد فروش توسط شبکه به شبکه های فروش و به بازاریابی شبکه ای و یک صنعت گسترده و پولساز و انسان ساز در سطح جهانی تبدیل شود.

ولی متاسفانه در برخی از شبکه ها وشرکت ها  به دلیل عدم درک و فهم اینکه بازاریابی شبکه ای قبل از اینکه بر مادیات تمرکز داشته باشد بسیار معنوی و روحانی است باعث شده اند افرادی که وارد این صنعت میشوند در نگرش های خود دچار افراط وتفریط شودند و تناسب و تعادل چرخه تیم ها و شرکت های خود را برهم بزنند .

یاد آوری این مهم بسیار ضروری است که پایه واساس این سیستم فروش محصول و تربیت عاملان فروش و در مرحله بعد انتقال آموخته ها به دیگران در کمال فروتنی و ایثار و در نهایت راهبری مسِئولانه با نگرش معنوی به مجموعه نه مادی قطعا به موفقیت 100% در این صنعت منجر خواهد شد.

       نام احمد نام جمله انبیاست

چون که صد آمد نود هم پیش ماست

 (مولانا)

 

هدف نهاییت (100) تو این سیتم اگه ایثار,محبت,همکاری,عشق بود این سیستم به خدا می رسونتت , پول تو این سیستم (90) رفیق.

امیدوارم با نگرش اینکه حهان محضر خداوند است کالا و خدماتتون رو بفروشید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی