محمد سجاد حقیری

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

هدف اصلی ما همه گیر شدن اطلاعات است

محمد سجاد حقیری

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته بجاست،
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

نکته بسیار مهم برای تصمیم گیری

جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷ ب.ظ

با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و جویای آگاهی برای زندگی بهتر 


احتمالا برای شما هم این مسئله پیش آمده است ک وقتی حتی با صادقانه ترین نیت ها و با تمام وجود تصمیمی را اتخاذ می کنید نیرویی در برابر تصمیم شما مقاومت می کند !!!

در فیزیک معقوله ای به نام(( اینرسی ))وجود دارد که  به این معنی است:

اینرسی تمایلی است در اجسام برای حفظ حالت قبلی.

به زبان ساده تر مقاومتی است که وقتی جسمی می خواهد تغییر مسیر و یا وضعیت بدهد در آن جسم بوجود می آید تا آن جسم را در حالت قبلی خود نگه دارد که باچند مثال آن را برای شما تشریح می کنم.

دقت کرده اید وقتی ماشین تیک آف میکند ماشین به سمت جلو حرکت می کند ولی شما به سمت عقب متمایل می شوید و به صندلی می چسبید؟

یا وقتی ماشین به سمت راست دور می زند ما به سمت چپ متمایل می شویم؟

یا وقتی ماشین ترمز می کند با اینکه راننده با ترمز گرفتن قصد جلوگیری از حرکت ماشین به جلو را دارد اما به چلو پرتاب میشویم و در صورت نبستن کمربند ایمنی امکان دارد دچار آسیب شویم؟؟؟

این دقیقا معنی اینرسی به زبان ساده است که به ما این نکته را یاد آور می شود که هر گاه تغییری در اجسام قرار است رخ دهد مقاوقتی در جسم بوجود می آید تا آن را در حالت  قبلی  نگه دارد.

من در اینجا می خواهم از نقش معقوله اینرسی در ذهن صحبت کنم که هر گاه ما تصمیمی بگیریم که در آن تصمیم تغییری قرار است بوجود بیاید ما با مقومتی از طرف ذهن خود روبرو می شویم برای ماند در حالت قبلی خود , که به آن در اصطلاح (عادت) گفته می شود.  اسم این مقاومت و همان عادتها را اینرسی ذهنی می گذاریم و یک برسی در مورد اینکه چرا تصمیم گیری در بعضی از موارد سخت و در بعضی از موارد آسان است و چه راهکارهایی میتوانیم برای آن پیدا کنیم ...

ما وقتی تصمیمی می گیریم که با عادتها و باورهای ما در یک جهت باشد هیچ مشکلی برای عملی کردن تصمیمات خود نداریم.

بحث ما از اینجا شروع می شود که تصمیم ما با عادتها و باورهای ما هم راستا نباشد ! در اینجا قرار است تغییری صورت پذیرد یعنی  عملی شدن تصمیم ما در گرو این است که یک الگو رفتاری و یا باور باید از بین برود ,در غیر این صورت باید تصمیم ما متوقف شود!!!

دلیلی که برای این بحث وجود دارد هماناینرسی ذهن است که وقتی تغییری قرار است حاصل شود مقاومتی بوجود می آید که به  دلیل قدمت آن به واسطه تکرار زیاد بسیار پر قدرت تر از تصمیمی است که ما گرفته ایم.

همین مسئله این موضوع را برای ما روشن می کند که اگر تصمیم دارید عادتی را ترک کنید و یا یک الگو رفتاری را تغییر دهید بدون شک با مقاومت ذهن ناخودآگاه خود روبرو می شوید به دلیل اینکه تصمیم شما نو پا و بدون ریشه است دقیقا مثل بزری که به تازگی کاشته شده است .

اما در مقابل عادت یا الگوی رفتاری که تصمیم به تغییر آن دارید با قدمت و ریشه است مانند یک بوته یا حتی یک درخت !

در اینجا به این نتیجه می رسیم برای اینکه بتوانیم تصمیم خود را عملی کنیم و از اینرسی ذهنی و مقاومت آن عبور کنیم نیاز به صبر وشکیبایی و تمرین وتکرار و مراقبت از تصمیم خود داریم وشاید بارها در برابر این مقاومت شکست بخوریم ولی در صورتی امکان پیروزی وجود دارد که بارها وبارها تصمیم خود را تمدید وتجدید کنیم و با تمرین و تکرار عادت قبلی را بشکنیم و رفتار جدیدمان را جایگزین آن کنیم .

محل استقرار عادتها و باورهای ما در ضمیر ناخودآگاه ماست در صورتی ک تصمیمات ما توسط ضمیر خودآگاه ما گرفته میشود و لازم است این نکته را خاطر نشان کنم که بیش از 90% از قدرت اجرایی ذهن ما در دست ضمیر ناخودآگاه ماست وتنها راه نفوذ به ناخودآگاهمان تکرار...تکرار...تکرار...تکرار...و بازهم تکرار است.

شاید این جمله به گوش ما خورده باشد که ترک عادتهای بد انگیزه های خوب می خواهد.

نکته بسیار مهمی که میتواند به ما در راستای عملی کردن به تصمیمات خود کمک کند داشتن انگیزه و تعریف یک هدف برای تصمیماتمان است به این معنی که با عملی کردن این تصمیم چه دستاوردهایی عایدم میشود .

نتیجه: همیشه وقتی تصمیم می گیریم کارهایی را انجام دهیم که تا بحال انجام نداده ایم یا چیزهایی را بدست آوریم که تا بحال نداشته ایم با مقاومتی روبرو خواهیم شد که به واسته ی عادتها والگوهای قبلی که در ذهن ناخودآگاه ما به دلیل تمرین مداوم آنها به مرور زمان شکل گرفته است.

با این تفاسیر لازم است ک ما برای مدتی تمرین وتکراری را با پشتکار آغاز کنیم تا بتوانیم در وحله اول این مقاومت را از بین ببریم ودر مرحله ی بعدی الگوی رفتاری ویا باور مد نظر خود جایگزین و یا خواسته ی خود را به مرحله عمل برسانیم و به هدفی که از عملی کردن تصمیماتمان داریم برسیم ...

به امید ب سر انجام رسیدن تصمیمات سرنوشت سازتان


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۹
محمد سجاد حقیری

اراده

تصمیم گیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی